#content_container

Fighting Fast Consumption NL

Read in English

Locatie
Kralingse Zoom (let op: locatie kan gewijzigd worden)

Studiepunten
30 EC 

Voertaal
Tweetalig: Nederlands & Engels

Thema
Circulaire economie

Van snelle naar circulaire fashion

Fashion is een bloeiende industrie in Nederland, waar jaarlijks meer dan €17,1 miljard aan kleding wordt uitgegeven. Een aanzienlijk deel hiervan wordt uitgegeven aan fast fashion merken zoals H&M, Zara en het ultrasnelle modemerk Shein.

Consumenten profiteren van de voordelen van deze kleding - we kleden ons om indruk te maken, om ons goed te voelen en om onszelf te beschermen. De negatieve effecten, zoals vervuiling en de druk op hulpbronnen, zijn echter voelbaar in de producerende landen en in de landen waar we onze kleding weggooien. Om de mode-industrie om te vormen van een lineair naar een circulair model moet de hele waardeketen en het gedrag van alle belanghebbenden veranderen, waaronder ontwerpers, leveranciers, producenten, merken en consumenten.

Door circulaire mode te omarmen, kunnen we een duurzamere toekomst creëren, waarin kleding wordt gemaakt om lang mee te gaan en de impact op onze planeet wordt geminimaliseerd. Ben jij klaar om deel uit te maken van deze transformatie?

Wat ga je leren?

Het algemene doel is om studenten kennis en vaardigheden bij te brengen met betrekking tot de analyse van de waardeketen en duurzaam consumentengedrag in de mode-industrie. 

  • Je analyseert de waardeketen van de mode-industrie met betrekking tot de hulpbronnen, de productie van kleding, consumptie en verwijdering.
  • Je leert over circulariteit en theorieën voor gedragsverandering.
  • Je onderzoekt consumentengedrag in de mode-industrie (desk research en een garderobe-audit). Je analyseert de gegevens en gebruikt de resultaten om een gedragsinterventie te ontwerpen. Je ontwerpt een experiment om de interventie te testen en de effectiviteit ervan te valideren.
  • Je leert effectief te functioneren in een internationale en interdisciplinaire omgeving.
  • Je wordt blootgesteld aan praktische zaken in de mode-industrie door middel van veldbezoeken en gastcolleges.

Wat ga je doen?

  • Workshops en lezingen: Naast een aantal belangrijke workshops, kun je ook workshops kiezen uit de base van semester 6.
  • Gedragsobservaties bij retailers
  • Symposia en conferenties bijwonen
  • Veldbezoeken (bijvoorbeeld Textielmuseum in Tilburg)
  • Wekelijkse coachingsessies
  • Persoonlijke ontwikkeling door reflectie op sociale, economische en ecologische dilemma's met betrekking tot duurzaamheid.

Met wie werk je samen? (deelnemende opleidingen)

Je werkt samen met studenten van International Business (MKT), Bedrijfskunde, Global Marketing & Sales, Creative Marketing & Sales, Marketing of Social Business en SportMarketing & Management.

Je werkt bijvoorbeeld aan vraagstukken zoals:

Veranderend gedrag van consumenten en retailers. Je neemt deel aan de Nationale Garderobe Audit (in samenwerking met 10 andere HBO's en het onderzoekscentrum business innovation).

De resultaten worden gebruikt om een interventie op consumenten- of retailniveau te ontwerpen om gedrag te helpen veranderen, zoals:

  • Het ontwerpen van een tool die consumenten helpt om te bepalen wat de duurzame impact is van een kledingstuk.
  • Hoe kan kledingreparatie zo worden georganiseerd dat er meer kledingstukken worden gerepareerd?
  • Het ontwikkelen van een duurzame klantreis in een winkel.
  • Het ontwikkelen van afvalstrategieën die bijdragen aan circulaire doelstellingen met betrekking tot duurzame materialen, hergebruik en recycling.

Kennis output

De interventies die studenten ontwikkelen en valideren worden gebundeld in een Fighting Fast Consumption Intervention Manual, gericht op verschillende aspecten van de waardeketen en gebruikmakend van verschillende circulaire strategieën.

Kosten

Voor dit programma heb je een licentie nodig. Deze kun je kopen via https://www.surfspot.nl. De kosten hiervoor zijn €12.