#content_container

NextGen Business Strategies

Read in English

Locatie
Kralingse Zoom (let op: locatie kan afwijken)

Studiepunten
30 EC (Voltijd)

Voertaal
Nederlands/Engels

Thema
Leiderschap

 

Als student een bedrijf toekomstbestendig maken en échte impact creëren, dat is jouw missie! Samen bouwen aan de toekomst!

De wereld verandert in een hoog tempo (transitie), technologische ontwikkelingen gaan razendsnel, markten zijn continu in beweging en we worden geconfronteerd met de ecologische impact van onze economie. Ook heerst er een steeds grotere krapte op de arbeidsmarkt. Ten slotte zijn er grote geopolitieke spanningen met gevolgen voor internationale productieketens. Nederlandse ondernemingen en instellingen zullen met de beperkingen en kansen van deze veranderingen te maken krijgen.

Het belang van leiderschap

Voor iedere transitie is leiderschap nodig: de wil en het vermogen om te veranderen, om verandering te zien als een kans, en daar vanuit waarden en visie richting aan te geven. Het anticiperen en reageren op ontwikkelingen gaat niet vanzelf, het vraagt te kiezen, innoveren, experimenteren, veranderen, investeren, voordoen, samenwerken, onderzoek doen en meer. Dat vraagt in alle lagen van de organisatie leiderschap, van onder tot boven.

Leiderschap gaat er niet om dat iedereen een manager wordt, of leidinggeeft. Het gaat erom dat iedereen vanuit zijn of haar positie weet te inspireren tot verandering. Dat ze verandering niet zien als een bedreiging, maar als een kans. Een kans om te innoveren en nieuwe (internationale) markten aan te spreken. Om economische, ecologische en maatschappelijke uitdagingen het hoofd bieden.

Leiderschap geldt ook voor jou. Persoonlijk leiderschap om situaties te veranderen betekent dat je actief werkt aan het beïnvloeden van je omgeving. Je groeit niet alleen als individu binnen een organisatie, maar ook als leider binnen je team, door proactief in te spelen op veranderingen en anderen te inspireren om hetzelfde te doen.

Leiderschap is makkelijker gezegd dan gedaan, want zowel individuen als organisaties hebben de neiging om vast te houden aan het bestaande; loslaten en veranderen is vaak lastig en eng. Veel ondernemers hebben moeite om te erkennen dat in een volgende fase van hun onderneming er andere vaardigheden nodig zijn. Zij staren zich hier blind op en volgen de gebaande paden en huidige koers.

Wat ga je leren?

NextGen Business Strategies

Ben je klaar om de toekomst van bedrijven vorm te geven? Dit programma duikt in de essentiële aspecten van strategisch management om organisaties toekomstbestendig te maken. Veel bedrijven zijn te veel gefocust op de dagelijkse beslommeringen en verliezen daarbij de toekomst uit het oog. Daar komen jullie in beeld.

In de snelle, dynamische wereld van vandaag is het cruciaal voor organisaties om breder te kijken dan hun eigen grenzen en continu alert te zijn op nieuwe veranderingen en uitdagingen. Dit programma is specifiek ontworpen om kansen voor groei en innovatie te verkennen en strategieën effectief in te zetten om bedrijven om te vormen tot onoverwinnelijke ondernemingen.

Met andere woorden, jullie gaan op zoek naar de meest kritieke uitdagingen op het gebied van leiderschap binnen een organisatie en leren hoe deze op te lossen op een manier die past bij de organisatie én de toekomst. Klaar om echt impact te maken?

Wat ga je doen?

In dit programma is het motto: "Get out of the building". Verwacht hier geen droge theorie, maar een focus op praktische toepassingen. We dagen je uit om kritisch te denken, creatieve oplossingen te bedenken en deze niet alleen te testen, maar ook echt in te zetten bij echte bedrijven.

Alles draait om het toekomstbestendig maken van organisaties. Je werkt in een kleine groep direct bij een bedrijf. Alle lessen zijn gericht op concrete vooruitgang in de projecten waaraan jullie werken. Het programma begint met een scherpe, diepgaande analyse van het bedrijf, waaruit je strategisch advies zult destilleren. Dit advies vertaal je vervolgens naar werkbaar kleinere initiatieven. Je doel is om deze initiatieven van de grond te krijgen door stakeholders overtuigend mee te nemen in jouw plannen.

Impact maken staat centraal in dit programma. Wat je doet, heeft direct invloed op het bedrijf en helpt hen vooruit. Verwacht geen onzinnige opdrachten, maar diepgaand werk aan echte vraagstukken die er toe doen voor het bedrijf waar je mee samenwerkt.

Met wie werk je samen? (deelnemende opleidingen)

Je werkt samen met studenten van International Business (O&C), Bedrijfskunde, Global Marketing & Sales, Marketing of Social Business en SportMarketing & Management.

Je werkt bijvoorbeeld aan vraagstukken zoals:

Denk aan een gemiddeld mkb-bedrijf, waar je waarschijnlijk komt te werken na je opleiding. Maar nu, tijdens je studie, krijg je de kans om al samen te werken met het managementteam en bij te dragen aan de strategische toekomst van het bedrijf.

Voorbeeld uit 2023-2024 – Bedrijf 1: Een producent van gezondheidsproducten haalt 80% van hun omzet uit slechts een paar klanten, maar staat voor de uitdaging om over te schakelen op vegan productie. Studenten hebben vorig jaar het productportfolio uitgebreid met een plantaardig eiwitproduct, wat niet alleen het klantenbestand verbreedt maar ook het bedrijf helpt voorbereiden op toekomstige ontwikkelingen.

Voorbeeld uit 2023-2024 – Bedrijf 2: Een producent van industriële tussenproducten en maatwerk kampt met een personeelsverloop van bijna 20% per jaar, mede door mismanagement op het niveau van middenmanagement. Studenten hebben hier een ontwikkeltraject voor management opgezet, met de inzet van externe stakeholders. Er zijn verschillende fasen gepland voor de komende jaren, waarvan de eerste stappen reeds zijn gezet.

Deze praktijkvoorbeelden geven je een kijkje in wat je kunt verwachten en hoe jij kunt bijdragen aan echte bedrijfsoplossingen tijdens je studie.

Kosten

Niet van toepassing.