#content_container

Doing Business with Impact

Locatie
Kralingse Zoom

Studiepunten
30 EC (Voltijd)

Voertaal
Nederlands/Engels

Thema
Betekeniseconomie

‘Kleinere bedrijven op grotere achterstand in transitie naar nieuwe economie’, kopte een recent onderzoek van de Rabobank (2024). Terwijl grote beursgenoteerde bedrijven vooroplopen, worstelt het mkb met de overgang naar een duurzame en inclusieve economie. De nieuwe Europese richtlijnen, zoals de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) en Uitgebreide Productverantwoordelijkheid (UPV), verplichten nu ook grote bedrijven om openlijk te rapporteren over hun duurzame en maatschappelijk verantwoorde activiteiten. Maar wat betekent dit voor het mkb? 

De regels gelden sinds 2024 al voor grote bedrijven, maar ook mkb-bedrijven krijgen er nu al mee te maken. Bijvoorbeeld omdat grote bedrijven eisen gaan stellen aan leveranciers en afnemers, waaronder het mkb. Het is van belang voor een gezond mkb-klimaat dat zij toekomstgericht ondernemen. 

In een betekenisvolle economie ligt niet de primaire focus op financiële waarde alleen, maar is er sprake van een evenwichtige balans met sociale en ecologische waarden. Dit noemen we meervoudige waardecreatie. Het aantal bedrijven dat het anders wil en duurzaam en zinvol wil bijdragen aan ons bestaan (sociaal/ecologisch) neemt toe. Wet- en regelgeving versnellen dit proces.  

In dit programma werk je samen met het mkb en stakeholders aan een toekomstbestendig mkb. Je onderzoekt samen met de partner (mkb-ondernemingen/-organisaties), hoe invulling kan worden gegeven aan meervoudige waardencreatie en hiermee het mkb de toekomstbestendigheid verstevigd. 

Wat ga je leren? 

Ontdek hoe je met een open en nieuwsgierige houding binnen een interdisciplinair team een echte bijdrage kunt leveren aan het oplossen van grote uitdagingen en transities. Samen met het mkb werk je aan het verbeteren van de wereld, stap voor stap. 

Je leert over meervoudige waardecreatie en wat dit betekent voor het bedrijfsleven. Je ontdekt hoe je door het in kaart brengen van verschillende soorten waarde, meer maatschappelijke impact kunt genereren. Dit stelt je in staat mkb-bedrijven te ondersteunen bij het voorbereiden op en navigeren door toenemende regelgeving rondom duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen. 

Samen met lokale mkb-ondernemingen ontwikkel je vaardigheden om bij te dragen aan hun groei door te focussen op meervoudige waardecreatie. 

Je gaat complexe mondiale vraagstukken kritisch analyseren, de kernoorzaken identificeren, en samen met het MKB strategieën ontwikkelen die duurzaam en effectief bijdragen aan een doelgerichtere en betekenisvollere economie. 

Je werkt ook aan het ontwikkelen van een gezamenlijke taal en frameworks met het mkb, om meervoudige waardecreatie concreet en toepasbaar te maken binnen de sector. 

Wat ga je doen? 

Je doet onderzoek naar de (toekomstige) gevolgen van de wet- en regelgeving voor het mkb.  

Je doet onderzoek naar de achtergrond van de relevante complexe maatschappelijke en ecologische uitdagingen. Denk hierbij aan de thema’s van de Sustainable Development Goals 2030. 

Je doet onderzoek naar de kennisbehoefte van het mkb om meervoudige waardecreatie te implementeren.  

Je voert een interdisciplinaire groepsopdracht uit. Samen met een groep van 4 of 5 studenten en met mkb-ondernemingen of organisaties onderzoek je hoe het mkb zich kan richten op duurzaam en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Op basis van samenwerking en met de inzet van de Sustainable Development Goals. Waardoor zij goed zijn voorbereid op de toenemende wet- en regelgeving. 

Je schrijft een individueel reflectieverslag. 

Met wie werk je samen? (deelnemende opleidingen) 

Je werkt samen met studenten van Accountancy, Global Marketing & Sales, Creative Marketing & Sales, Marketing of Social Business en Ondernemerschap & Retail Management.

Je werkt bijvoorbeeld aan vraagstukken zoals: 

Een concreet plan hoe het mkb duurzaam en maatschappelijk kan inbedden in de strategie zodat zij zijn voorbereid op de toenemende wet- en regelgeving. Je toetst verschillende interventies en stuurt bij zodat jullie strategie duurzame impact realiseert. 

Kosten 

Reken op maximaal €25 kosten aan o.a. abonnementen van streamingsdiensten en materiaal.